Politiska frågor

Södertälje sjukhus – Inte till salu

Södertälje sjukhus har alltid varit hotat. Såväl blå som röda landstingsledningar har kastat lystna blickar mot vårt sjukhus för att kunna lägga ner det. Det finns ju så många sjukhus i närmare Stockholm och Södertäljebor kan väl  åka dit? – tycks man resonerat. Senast det skulle läggas ner så räddades vårt sjukhus  enbart av det faktum att en modig vänsterpartist från Södertälje gjorde så att det inte gick att få majotitet för att lägga ner sjukhuset. Den traditionen ska vi vänsterpartister som väljs in i Landstinget hålla hårt på.

Nu byggs sjukhuset ut och renoveras. Det är bra för oss 90 000 Södertäljebor och andra som utnyttjar vårt sjukhus. Det verkar som  synen på Södertälje sjukhus förändrats och det gläder oss som bor här. Men hade inte alla strider om sjukhuset vunnits genom årenhade det nu varit nedlagt – hur stor hade då sannolikheten varit att det nya byggts upp igen?  Helt obefintlig skulle vi tro.

Vänsterpartiet vill att Södertälje sjukhus ökar sitt samarbete med Norrtälje och gärna får mer  vårduppdrag från angränsande län. Sjukhuset måste också arbeta vidare med sina idéer om att vara attraktiv arbetsgivare med uppdragsutbildning som skräddarsys för anställda Södertäljebor.

Nu gläds vi åt nya Södertälje sjukhus och dess placering och hoppas att landstinget inte privatiserar och säljer ut den del av välfärden som ett gemensamt ägt sjukhus innebär. Glöm inte historien när du röstar i landstingsvalet i höst!

Isabell Flygare (v)
Stefan Bengtsson (v)