• Erika Murga

Sysselsättning: Ombudsman
Familj: Särbo och barn
Bor: Västergård

Vad är det bästa med att bo där du bor?
– Närheten till Torekällberget!

Varför Vänsterpartiet?
– För att jag vill ha ett jämlikt samhälle där alla barn ska ha samma möjlighet att bli det de vill oavsett kön, etnicitet eller tjocklek på deras föräldrars plånbok. Våra barns skolpeng ska inte gå till privata vinster utan ska återinvesteras i skolan. Jämställdhet är också en avgörande del i mitt engagemang. Usla arbetsvillkor i de kvinnodominerade yrkesgrupperna måste ses över och förbättras. Vi behöver ha hållbara arbetsliv, vi har inte råd att slita och slänga personalen inom välfärdssektorn, t ex. Lönerna måste upp så att ingen kvinna (det är oftast kvinnor som tjänar sämst eller har vikariat) ska behöva stanna i ett dåligt förhållande för att de inte har råd att lämna. Trygga arbetsvillkor skapar bättre liv.

Vad är det viktigaste i årets val?
– Vad för samhälle vi ska ha och leva i och hur våra resurser ska omfördelas. Inga vinster i välfärden.

Vilken fråga brinner du själv mest för och varför?
– Jämställdhet för att det är fortfarande för stora löne- och möjlighetsskillnader mellan kvinnor och män. Bättre arbetsvillkor för personalen i välfärdssektorn. Sex timmars arbetsdag – tid för återhämtning. Efter att ha jobbat som vårdbiträde i 20 år kan jag se hur mycket det behövs. Att jobba med dementa är ett givande jobb men det tar även mycket psykisk och fysisk kraft från personalen som verkligen ger allt. Vi behöver ta hand om vår humankapital om vi ska ha en bra äldreomsorg för våra gamla.

Vilka tre frågor kommer att vara viktigast i valet?
– Vinster i välfärden, skolan och bostadspolitiken, vi behöver fler hyresrätter med hyror vanligt folk har råd med och inte dyra bostadsrätter som står tomma.

Vad tror du om valresultatet i kommunen?
– Förhoppningsvis får vi invånarnas fortsatta förtroende och rödgrönmajoritet. Vi behöver ett starkt Vänsterparti bakom oss så vi kan öka vårt inflytande.

FEM SNABBA:

Vilken är den senaste filmen du sett och hur var den?
– Inte sett många filmer utan mest serier på sista tiden. Det var nog Euphoria! med Alicia Vikander, det var en gripande film som väcker många diskussioner om död och meningen med livet.

Vilka platser har du bott på?
– Santiago, Ludvika, Fruängen och Södertälje.

När campade du senast?
– Förrförra året tältade vi på Fårö.

Favoritrestaurang i kommunen?
– Mas que tapas.

Vilket yrke skulle du vilja testa för en vecka?
– Statschef. Fast kanske inte den svenska.