• Landstingsfrågo...

Landstingsfrågor i Södertälje

Vi måste de kommande åren värna sjukvården i Södertälje och södra länsdelen.  Att ha nära till ett riktigt hjärt- och kärlcentrum, akutmottagning, förlossning och närsjukhus är viktigt för medborgare i hela länet. Enhetstaxan måste garantera resa från dörr till dörr – även om man bor utanför Södertälje centrum. Pengarullningen till byggbolag i projekt som nya Karolinska och absurda upphandlingar som t.ex. stödstrumpor för 6 000 kr paret måste upphöra. Den borgerliga majoritet som skött landstinget i tolv år har i handling visat att man inte har klarat av att hushålla med skattekronorna. Detta har lett till att Södertäljebornas tillgång av en väl fungerande kollektivtrafik och sjukvård har försämrats.

Sjukvård och kollektivtrafik i Stockholms län sköts av Landstinget och har ett eget handlingsprogram. För oss i Södertälje kommun är några frågor dock särskilt viktiga:

Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus vara eller inte vara har ifrågasatts ett antal gånger. Vänsterpartiet i Södertälje har konsekvent stått upp för att sjukhuset ska vara kvar och utvecklas oavsett majoritet i landstinget.  Just nu ser det bra ut – men centraliseringskrafterna är ett ständigt hot mot vårt sjukhus.

Hjärt- och kärlcentrum

Döm om vår förvåning när den borgerliga majoriteten i Stockholms län har valt att lägga ner Hjärt- och kärlcentrum som fanns centralt i Södertälje i anslutning till Luna Vårdcentral. En verksamhet som berör många tusen invånare och en trygghet, inte minst när vi blir äldre. Den verksamheten måste värnas

Upphandlingar måste ha koll på ekonomin

Att köpa stödstrumpor för 6 000 kr paret och att låta Skanska och konsulter inom Boston Consulting bygga NKS (Nya Karolinska Sjukhuset) för många miljarder mer än alla kalkyler är närmast absurt att följa. Att rea ut vårdcentraler och införa vårdval skuldsätter invånarna över alla knutar. Att slutligen få ordning på vinstrullningen från sjukvården är en stor uppgift för vänstern som vi vill genomföra.

Personalpolitik med förkortad arbetstid i vården

Akuten på Karolinska sjukhuset och en enda medicinsk avdelning på Södertälje sjukhus har idag 32,2 timmars arbetstid varje vecka. Sjukskrivningar minskar och personalen stannar. Vi tycker att Södertälje sjukhus är ett föredöme och vill nu gå vidare med förkortad arbetstid på förlossningsavdelningar, akutmottagningar och s.k. tunga medicinska avdelningar.

Läs mer om landstingsfrågor i Vänsterpartiets landstingspolitiska program.