• Linda Sjögren

Linda Sjögren

Namn: Linda Sjögren

Listplats: 1

Personligt: Jag är 39 år och bor i centrala Södertälje, har arbetat många år inom hotell- och restaurangbranschen och är nu redovisningskonsult.

Familj: Pappa, styvpappa och bröder i Gnesta.

Vad är det bästa med att bo där du bor?
– Det är nära till allt utan att jag behöver bo i Stockholm. Jag kan åka hem om jag är där och det mesta jag behöver finns här.

Varför Vänsterpartiet?
– Därför att det är där jag står ideologiskt helt enkelt. Speciellt så här i tider då den politiska skalan har förflyttats markant högerut och Vänsterpartiet är de enda som värnar om den lilla människan och allas lika värde. Det är dessutom det enda parti som står fast vid sina värderingar.

Vad är det viktigaste i årets val?
– Jämlikheten och miljön.

Vilken fråga brinner du själv mest för och varför?
– Synen på våra medmänniskor eftersom jag tycker att vi är i ett absolut akut läge just nu. Det är vi som måste se till att historien inte upprepar sig, det kan vi inte skjuta över ansvaret för på någon annan eller till senare. Vi måste sätta stopp för den jargong vi har släppt in i det offentliga rummet och vi måste hindra att fler barn växer upp med den fruktansvärda människosyn som blivit normaliserad de senaste åren.

Vilka tre frågor kommer att vara viktigast i valet?
– Asylfrågor, miljöfrågor och trygghetsfrågor. Miljön är ett verkligt problem. Men trots att vi redan har inskränkt något så grundläggande som asylrätten så anses det vara ett problem för vissa att andra behöver hjälp, och fastän landet är tryggare än någonsin så underblåser man varenda liten händelse för att öka på känslan av otrygghet. Jag hade naturligtvis velat se ett annat fokus.

Vad tror du om valresultatet i kommunen?
– Jag tror på 12,7%.

FEM SNABBA:

Hav, pool eller insjö?
– Hav.

Vilket spel vinner du oftast?
– Frågesporter. Eller Okey, ett turkiskt brickspel liknande rummy. Eller frågesporter… svårt val.

Vilka platser har du bott på?
– Geneta, Gnesta, Södermalm, Ronna, Fuengirola och Södertälje centrum.

Vad var du rädd för som barn?
– Nästan ingenting tror jag.

Vilken plats längtar du alltid till?
– Istanbul.