• Skärpning av kl...

Skärpning av klimat- och miljöpolitiken på alla nivåer

Publicerat i LT 2023-04-04

Ledarskribenten Tomas Karlssons påpekande att regeringen och Sverigedemokraterna måste tänka andra tankar i frågan om reduktionsplikten (tillförsel av biobränslen i bensin och diesel), kom samma dag som Klimatpolitiska rådets årliga rapport om uppföljningen av regeringens klimatpolitiska åtgärder. Sverige har halkat efter utvecklingen med klimat- och miljöpolitiken som den moderatledda regeringen bedriver, men även den förra regeringen med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet i ledningen får sin beskärda del av kritiken från Klimatpolitiska rådet.

Det är allvarligt.

All forskning, sammanställd i enlighet med FN:s klimatpanels delrapporter, säger unisont att världens utsläpp måste minska oerhört mycket snabbare än vad som nu sker. Det gäller också Sverige. Den moderatledda regeringen går på tvärs mot de svenska klimatmålen som slogs fast av en i stort sett enig riksdag 2017 och fortfarande gäller.

Ska det enda parti i riksdagen – Sverigedemokraterna – som var emot besluten om klimatmålen och det klimatpolitiska ramverket 2017 nu styra den moderatledda regeringen rakt in i klimatkrisens Armageddon?

En förutsättning för att målen ska kunna uppnås är att klimatmålet för inrikes transporter endast kan uppnås genom omställning av den svenska fordonsflottan till fossiloberoende. Vid sidan om reduktionsplikten, som en av flera betydelsefulla åtgärder, måste Sveriges riksdag och regering snarast besluta om ett stopp för nybilsförsäljning av fossildrivna fordon. Till och med den tungrodda kolossen EU har numera satt ner foten genom att stoppa all nybilsförsäljning av bensin- och dieseldrivna fordon från och med 2035.

Vad kan vi då göra på det lokala planet, i Södertälje kommun, för att påskynda vägen till fossilfrihet? Vänsterpartiet vill att den styrande S–M–MP- majoriteten tar fram en koldioxidbudget och en konkretiserad handlingsplan för fossiloberoende, så att kommuninnevånarna vet vart kommunen är på väg.

Luften och medborgarnas hälsa i Södertälje är minst

lika mycket värd som i Täby och Danderyd.

Vänsterpartiet menar också att Södertälje kommun kan verkställa det beslut på nationell nivå från 2020 som handlar om att städer/kommuner har rätt att införa miljözoner i tre steg där till exempel dieseldrivna bilar helt och hållet portas från vissa delar av kommunen och där miljözon 3 inte tillåter annat än renodlade bränslecellsfordon eller fordon som drivs på el eller gas.

Vänsterpartiet har också förespråkat lokala dubbdäcksförbud på särskilt belastade vägsträckor i centrala Södertälje, samt en permanent reduktion av farten till 70 kilometer i timmen på E4 och E20 genom Södertälje kommuns mest centrala delar. Det är ingen mänsklig rättighet att ligga i 80–110 på motorvägen genom vår kommun.

Sedan många år har kommunerna Täby och Danderyd genom Trafikverkets försorg haft hastighetsreduktion på motorvägen till 70 kilometer i timmen just på grund av ohälsosamma luftföroreningar och partiklar. Luften och medborgarnas hälsa i Södertälje är minst lika mycket värd som i Täby och Danderyd.

Men, den största effekten på växthusgasmonstret uppnås förstås om vi ställer fordonen, helt enkelt avstår från att köra och i stället förflyttar oss med den kollektiva trafiken, cykeln eller raska fötter.

Mindre än sju år kvar till 2030 kräver en skärpning av klimat- och miljöpolitiken på alla nivåer.

Eva Bjurholm (V)

ledamot i Södertälje kommunfullmäktige