• Småföretagarpol...
småföretagare

Småföretagarpolitik att lita på

Småföretagens bästa vänner

Vänsterpartiets mål är full sysselsättning. När alla människor har möjlighet att ha ett arbete fungerar samhället som bäst. Jobb skapas när innovationer och nytänkande omsätts i nya produkter och tjänster, inte genom att konkurrera med lägre löner och sämre villkor.

Vår politik för små och medelstora företag handlar om att skapa långsiktighet och goda förutsättningar för tillväxt. Men också trygghet för den enskilda företagaren och för anställda. Det är viktigt att hitta lösningar där egna företagare är lika bra försäkrade som anställda. För mindre företag kan sjuklöneansvaret vara betungande. Vi vill därför att företag med upp till 10 anställda helt ska slippa betala 14 dagars sjuklön.

Coronapandemin har blottat svagheter och den utsatthet som småföretag agerar under. Den har också tydliggjort vilken otrygghet de som jobbar med och inom små och medelstora företag måste leva med.

Ett hållbart företagande handlar om långsiktiga spelregler för att säkerställa både ekonomisk utveckling, social trygghet och förutsättningar för en ekologisk omställning. Vänsterpartiet har därför föreslagit åtgärder för att även småföretag och de som arbetar inom dessa ska få ett tryggare arbetsliv.

• Slopat sjuklöneansvar för företag som har upp till 10 anställda
  • Föreningar och företag ska ha rätt att öppna betalkonto med grundläggande funktioner

Social trygghet för småföretagare

Personer som driver eget företag med F-skattsedel ska ha samma rätt till det sociala trygghetsnätet som anställda. Det finns ingen anledning att människor som driver eget företag ska ha en sämre försäkring än andra. Det sociala skyddsnätet är en del av vår gemensamma välfärd och ska gälla alla, oavsett om man är tillsvidareanställd, timanställd eller egenföretagare. Dock måste ett ömsesidigt ansvar gälla. Som företagare har man ansvar för att betala in sociala avgifter och själv agera för att en sådan modell ska fungera.

• Samma rätt till a-kassa och sjukersättning för ensamföretagare som arbetstagare
  • Reformera pensionssystemet så att alla får en pension som går att leva på

Trygghet i livets alla skeden

Det är viktigt att det finns en trygg grund och ett fungerande socialt skyddsnät även vid förändrade levnads­förhållanden såsom föräldraskap, eller när det är dags för generationsskifte.

I ett ensamföretag kan det bli alltför kostsamt att lära upp en vikarie inför en föräldraledighet vilket gör att många företag blir vilande i onödan. Vi vill underlätta för föräldrar att driva vidare sina företag under föräldraledigheten.

Idag är reglerna kring generationsskifte i ett företag alltför omständliga, vilket vi också vill se ett omtag kring.

• Underlätta för egenföretagare att ta ut föräldraledighet
  • Underlätta för generationsskifte för företag, både inom och utanför familjen

Dela den här sidan