• Vi behöver inga...
Reservation

Vi behöver inga fler hotell

Neil Brenner, professor i urban teori, använder begreppet ”nyliberalism” för ett beskriva den förändring som många städer genomgår idag, inklusive Södertälje.

Våra offentliga platser blir privata och strikt reglerade. Vanliga hyreslägenheter och viktiga samhällsfunktioner som bibliotek, konsthallar, fritidsgårdar och andra ickekommersiella mötesplatser trängs undan eller försvinner helt. I stället byggs köpcentrum, dyra hotell och bostadsrätter till glädje endast för ett fåtal, kapitalstarka invånare.  Byggprojekten ökar på segregationen i samhället, i stället för att ena och sammanföra människor.

Vänsterpartiet upprepar sitt nej till det hotell som nu planeras att byggas på den mark som borde ha blivit Södertäljebornas stora offentliga mötesplats.

Vi hade kunnat använda platsen för att skapa en inkluderande och tillgänglig miljö; med bibliotek, konsthallar, biografer, scener, Ungdomens Hus, caféer och matsalar. Det skulle harmoniera med befintliga kulturella platser som Orionkullen, Hebbevillan, Oktoberteatern, STA-teatern och hela Marenplan. I stället får vi ännu ett hotell.

Politiken måste prioritera projekt som gynnar stadens alla invånare. Vi måste bygga för ett rättvist Södertälje.

Läs Eva Bjurholms reservation i Stadsbyggnadsnämnden:

Bygglov för hotell, konferens, eventlokal och restauranger inom Tellus 5 och Tälje 1:1