• Vi står upp för...
Politiska frågor

Vi står upp för de strejkande lokförarna!

Vänsterpartiet står upp för de strejkande lokförarna i Stockholms lokaltrafik!

Det krävs ingen större fantasi för att inse att deras krav är helt berättigade. De strejkar inte för sin privatekonomis skull. De strejkar inte för att få det bekvämare på jobbet. De strejkar inte för att det är ett populistiskt och okomplicerat sätt att sätta ner foten på.

Strejken är ett uttryck för personalens ansvarskänsla. För resenärernas säkerhet och trygghet. Vem som helst som rest med kollektivtrafiken i Stockholms län kan vittna om situationer där passagerare agerat hotfullt eller förvirrat och där närvaron av tågvärdar varit avgörande för att resan skulle kunna fortsätta smidigt. Att sitta isolerad utan kontakt med resten av tåget och sakna koll på vilka situationer som kan utspela sig är en helt orimlig arbetsmiljö.

Barn, funktionsvarierade, äldre, allmänt ovana och alla andra som betalar för sina resor har en rimlig kundrättighet att få den hjälp som kan behövas i samband med sin resa. Att helt fokusera endast på inkomstaspekten och förlora intresset för att ha kostnader som motiveras av uppdraget kan inte vara avtalsenligt. I så fall bör avtalet omgående brytas.

Vänsterpartiet i Södertälje

Kent Holmström, ordförande