• Återta all hemt...
Bilden föreställer händer som greppar om en käpp

Återta all hemtjänst i kommunal regi

Vi är kritiska till att omsorg läggs ut på entreprenad som om det vore vilken produkt som helst. Det handlar om människors liv, välbefinnande och hälsa, och Vänsterpartiet menar principiellt att det mest ansvarsfulla är att bedriva hemtjänst i kommunal regi. Omsorg som läggs ut på marknaden öppnar dessutom upp för ägarstrukturer som är svåra att överskåda och dyra att kontrollera.

Valfriheten som de borgerliga partierna vurmar för är i realiteten bara en ökad möjlighet för företag att göra vinster

Varför ska våra skattemedel gå till vinster i privata företag? Den så kallade valfriheten som de borgerliga partierna vurmar för är i realiteten bara en ökad möjlighet för företag att göra vinster i välfärden.

För att ett företag ska kunna få ett överskott och ta vinst finns flera vägar att gå. Ofta sker det genom så kallade effektiviseringar, alltså genom att spara in på personal och nödvändiga förbättringsåtgärder. Det föreligger då stor risk att servicen urholkas och att omsorgen inte ges på tillfredsställande nivå. Ibland leder det också till rent kriminellt fusk, något som vi redan sett exempel på i Södertäljes hemtjänsthärvor.

Principiellt och viktigast är att våra offentliga medel används effektivt. Att tillåta vinster i välfärden innebär att våra skattekronor används för att generera vinst åt privata företag i stället för att investeras i bättre tjänster för medborgarna. Så kan vi inte ha det.

Ett exempel på hur ineffektivt och sorglustigt det kan vara med dagens system: I Enhörna finns flera brukare av hemtjänst. Personal från tre olika bolag sätter sig i sina bilar för att köra fram och tillbaka från centrala Södertälje, ut till Enhörna för att besöka sina omsorgstagare. Vad kostar det för oss skattebetalare och vad kostar det för miljön? Det rimliga, effektiva och miljömässigt vettiga vore att verksamheten samordnades helt och hållet av kommunen.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Linda Sjögren