• Åtgärder behövs...

Åtgärder behövs mot ökad barnfattigdom

Socialnämnden beslutade på tisdagen om budget och verksamhetsplan.

I planen framgår det att antalet hushåll med socialt bistånd beräknas öka under 2023 på grund av en lågkonjunktur som kommer att öka arbetslösheten.

Vänsterpartiet har under flera år framhållit att mer insatser och bistånd ska ges till hushåll med barn. I vårt budgetalternativ för 2023 finns förslag på att barnfamiljer med längre tids bistånd ska få 500 kronor extra per barn och månad.

Barn och ungdomars jämlika uppväxtvillkor är grunden för en progressiv socialpolitik och har en förebyggande effekt mot ungdomskriminalitet. Socialnämnden har ett förväntat överskott på cirka 20 miljoner kronor för 2022, så det hade funnits utrymme att göra insatser riktat mot barnfattigdom – men i budgetomröstningen för 2023 röstade fullmäktige ner Vänsterpartiets budgetalternativ.

Vänsterpartiet är kritiskt till att inte fler åtgärder görs mot en ökande barnfattigdom i den kommande lågkonjunkturen, men vi kunde inte förvänta oss annat av en koalition mellan Moderaterna och Socialdemokraterna.

Ale Friberg

28 januari 2023 06:00, www.lt.se/debatt