• Barn och unga r...

Barn och unga reser gratis under alla lov

I några år har barn och ungdomar upp till 18 kunnat resa kostnadsfritt i SL:s kollektivtrafik på sommarlovet, men med samma pris som vanligt under de andra loven. Nu ändrar vi på det.

Med lovkortet kan du som är ung röra dig fritt och besöka nya platser utan att behöva oroa dig för biljettpriset eller be någon om skjuts. Med lovkort för alla reser du gratis i hela länet, från Hallstavik i norr till Järna i söder. För oss fyra partier som tillsammans inför lovkortet är detta en frihetsreform, jämlikhetsfråga och en framtidsinvestering. När vi får chansen i ung ålder att resa kollektivt skapar vi också goda hållbara vanor – om bussen eller tåget blir det självklara valet nu, ökar chansen att vanan håller i sig även in i vuxen ålder.

Region Stockholm har som övriga regioner en mycket ansträngd ekonomi. Runt om i landet ser vi hur region efter region genomför stora nedskärningar där sjukvårdspersonal varslas och vårdavdelningar stängs. Inflationen gör att allt blir dyrare, från att bygga ut tunnelbanan till att köra bussar, och det krävs tuffa prioriteringar. Vi har behövt göra förändringar i tidtabellen och höjt priset på SL-biljetten för vuxna för att få ekonomin att gå ihop.

Men vi vet också att inflationen drabbar många familjer enormt hårt, med stigande matpriser och höjda boendekostnader. Med lovkortet ser vi till att du som är ung har råd att åka var du vill i hela Stockholmsregionen och göra roliga saker när du är ledig.

Nu på sportlovet kan du med lovkortet åka in till stan för att gå på konsert eller teater, till Norrviken i Sollentuna för en skridskotur eller till Sydpoolen i Södertälje och bada. Eller varför inte ge dig ut på en vintrig utflykt i skärgården? Oavsett var du väljer att resa kan du göra det utan att oroa dig över kostnaden på SL-biljetten. Med lovkortet gör vi det möjligt.

Anton Fendert (MP)

trafikregionråd