• Bygg ungdomens ...

Bygg ungdomens hus – säkra kulturen och det offentliga rummet

Gällande det tidigare rivningsbeslutet för Luna uttryckte vi oro för alltför stor kommersialiserad yta i det nya Lunakvarteret. Denna farhåga kvarstår. I de nya planerna som är under framtagande bör man ta hänsyn till behovet av offentligt utrymme för människor att bara vistas i utan krav på olika former av konsumtion. Staden måste förbli tillgänglig för alla.

Vidare skulle vi vilja tillägga en önskan om ett uppförande av ett ungdomens hus i det nya Lunakvarteret. Vänsterpartiet har tidigare påpekat att ett sådant idealt hade uppförts vid Marenplan, men då de planerna grusats i och med att ett privat hotellkomplex prioriterats på platsen skulle vi gärna se att det i stället uppfördes i det nya Lunakvarteret.

Vi tänker oss att ett ungdomens hus kan inkludera verksamheter för flera olika intresseområden som exempelvis replokaler, scen, spelrum, ateljé, skateramp, pingisrum, hobby-, pyssel- och syrum, studierum och kafé.

Även det stadsmuseum vi hade önskat oss på Torekällberget och som nu inte blir av då man prioriterat att bygga ett privat hotellkomplex på platsen, skulle vi vilja se inrymdes i planerna för nya Lunakvarteret. Ett stadsmuseum skulle kunna lyfta den stadshistoria som inte inryms i Torekällbergets 1800-talsmuseum.

Sist men inte minst önskar vi naturligtvis att den nya planen säkerställer tillräcklig lokalyta för ett välfungerande, med staden växande bibliotek och det gäller även konsthallen.

6 mars 2023 11:00 ,