• Erbjud cancersc...

Erbjud cancerscreening på betald arbetstid

Att upptäcka cancer i tid kan vara livsavgörande och hundratals liv räddas årligen genom cancerscreening som innebär att riskgrupper kallas för att undersöka och upptäcka cancersjukdom.

Screeningverksamheterna räddar alltså liv och är en viktig insats för tidig upptäckt av cancer. I det nationella screeningprogrammet ingår i dagsläget mammografi för bröstcancer, cellprovtagning för livmoderhalscancer och provtagning för tjock- och ändtarmscancer. Europeiska rådets rekommendationer är att medlemsländerna även ska arbeta för att inkludera lungcancer, prostatacancer och magcancer.

I Cancerfondens rapport Segregerad screening sätter man ljuset på hur stora skillnader det finns i deltagandet i screeningverksamheterna. Det finns väldigt många anledningar till att deltagandet varierar mellan olika befolkningsgrupper. Bland annat finns skillnader utifrån ålder, adress, inkomst och utbildningsnivå. Men även den praktiska möjligheten att ta sig till screening spelar in – och här kan kommunen dra sitt strå till stacken.

I dag erbjuder Södertälje kommun de anställda två timmars ledighet för mammografi under betald ledighet. Region Stockholm har dock som rutin att skicka kallelser till en mottagning på Södermalm i stället för till Södertälje sjukhus, där man också kan genomföra mammografi. Det gör att de två timmarna knappt räcker. Vi vill också gärna se att fler kan gå på övriga typer av screening på betald arbetstid.

En undersökning gjord av Novus visar att sex av tio uppger att de skulle delta i screening om de fick göra det under betald arbetstid.

Att få mindre i lön eller stressa över sitt arbetsschema ska inte orsaka att kommunens medarbetare missar en livsavgörande screening. Vi vill därför att våra medarbetare ska få möjlighet att gå på screening under betald arbetstid, vilket vi också har lämnat in ett förslag om till kommunfullmäktige.