• Folkhälsan offr...
Debatt

Folkhälsan offras när bolagen får styra vården

Södertälje är fortfarande en av de kommuner i Stockholms län där andelen som vaccinerat sig mot covid-19 är som lägst. Förklaringen tros vara socioekonomiska faktorer som inkomst och utbildningsnivå, enligt regionens chefsläkare. Klart är att större insatser hade behövts för att säkerställa att alla invånare får samma tillgång till vaccin.

Vaccinationsgrad är bara ett område där Södertälje sticker ut. Tittar man på annan folkhälsorelaterad statistik som medellivslängd och andel av befolkningen med fetma ligger kommunen också under snittet i länet.

Södertälje är också en av kommunerna där antalet hjärtinfarkter per 100 000 invånare är som allra högst.

Frågan är vad vi gör med den här informationen. Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska vård ges efter behov. Vårdens resurser bör alltså prioriteras till områden där de behövs som mest. Men i Stockholm fungerar vården inte längre så – det konstaterade regionens egna revisorer i en rapport nyligen. Här är det vårdföretagen som bestämmer var mottagningar och vårdcentraler ska ligga. Det är därför du som kvinna i Södertälje blir kallad till en mottagning på Södermalm när det är dags för mammografikontroll.

Därför har Vänsterpartiet lagt ett förslag om att öppna ett nytt regiondrivet hjärtcentrum på Södertälje sjukhus.

Vänsterpartiet vill att vi genom demokratiska beslut ska bestämma var vårdens resurser hamnar. Sjukvården är en alldeles för viktig fråga för att vi ska fortsätta överlåta kontrollen åt näringslivet, som alltid kommer att prioritera vinstutdelningar framför patienternas behov. I Södertälje har konceptet med familjecentraler visat sig vara ett framgångsrecept, tack vare ett tätt samarbete mellan vården och kommunala verksamheter. Vi skulle behöva fler familjecentraler, bland annat i Ronna. Men då krävs politisk vilja och handlingskraft, inte total kapitulation till marknaden.

Vi i Vänsterpartiet är övertygade om att Stockholm kan bli mer jämlikt. Vi kommer att fortsätta kämpa för en region där det är dina behov som styr vilken vård du får – inte din plånbok eller din adress. För att nå dit måste vi ta tillbaka kontrollen från marknaden.

Jonas Lindberg (V)

oppositionsregionråd Region Stockholm