• Hur bra fungera...
Debatt
Bilden föreställer händer som greppar om en käpp

Hur bra fungerar de digitala matinköpen?

LT har haft en artikelserie om kommunens matinköp inom äldreomsorgen. I somras började hemtjänsten handla mat åt äldre på nätet, från Mathem som kommunen har upphandlat. I teorin skulle detta leda till ”mer kvalitetstid” med hemtjänstpersonalen för de äldre.

Som bekant har vi i Vänsterpartiet varit skeptiska till detta tillvägagångssätt och de artiklar vi nu har läst har bekräftat de berättelser vi också hör från andra. Därför har vi i äldreomsorgsnämnden väckt frågan om en ordentlig brukarundersökning kring nöjdheten med detta upplägg. Det kan faktiskt vara så att de vi inte hör är väldigt nöjda och att de vi hör är ett litet fåtal, även om vi är aningen skeptiska då Mathem är en dyr nätbutik och vi har landets lägsta snittpensioner.

Vi hoppas naturligtvis att allt ska fungera till belåtenhet för såväl hemtjänstpersonal som för den som får hjälp med matinköp. Om det inte är så, hoppas vi på en ärlighet och anpassningsförmåga från kommunens sida och att man erkänner ett magplask och tar omtag. Och då tar hänsyn till alla aspekter, som rörelse, utevistelse och det sociala för den som vill handla själv.

Vi har därför också valt att ställa en fråga till äldreomsorgsnämndens ordförande, Pia Sjöstrand (S), i kommande kommunfullmäktige 5 februari om man är beredd att tänka om utifall vi skulle få svart på vitt att det finns ett stort missnöje med hur matinköpen går till.

Linda Sjögren (V)

gruppledare