• Inför skolfruko...

Inför skolfrukost till alla barn

När inflationen driver upp priserna på mat, boende och el krävs politisk handlingskraft för att fördela krisens bördor rättvist. Alla barn ska kunna äta sig mätta och uppnå goda studieresultat. Alla vuxna ska ha råd att värma sin bostad och ha pengar kvar att leva för när hyran är betald. Det är politikens ansvar att se till. Konsekvenserna av att försumma det ansvaret blir långtgående och allvarliga både för landet och för Södertälje kommun.

Här i Södertälje behöver vi kompensera för den blå regeringens oförmåga att hantera kriser, bland annat genom att på kommunal nivå se till att våra yngsta medborgare får en ärlig chans. Inget barn skall halka efter.

Skolorna har ett kompensatoriskt uppdrag i att se till att alla elever har samma möjligheter att ta till sig utbildning, oavsett bakgrund och hemförhållanden. Vi vet att barn som växer under rättvisa och jämlika förhållanden blir tryggare och mer produktiva vuxna.

Internationell forskning har också visat att elever som får bra mat och som kan äta sig mätta presterar bättre i skolan.

Vänsterpartiet vill därför införa gratis skolfrukost för alla barn i kommunens skolor. Vi behöver se till att alla barn ges bästa möjliga förutsättningar för att klara skolgången. Det är en investering i barnen, deras familjer, deras framtidsutsikter och i slutändan allas vår framtid. Det är en jämlikhetsreform och likaså en trygghetsskapande åtgärd som behövs och kan göra skillnad.

Publicerat i LT 12 juni 2023