• Liberalerna har...

Liberalerna har inte förstått någonting om psoriasisvården

Vänsterpartiet välkomnar att Liberalerna äntligen har vaknat och säger sig värna en sammanhållen psoriasisvård. Det är dock synd att detta sker först nu. De hade all möjlighet i världen att rädda verksamheten under sina 16 år vid makten i Region Stockholm.

Amelie Tarchys Ingre (L) och Metin Hawsho (L) far med osanning när de pekar ut kursändringen i Stockholmsvården som orsak till Psoriasisförbundets konkurs. Sanningen är att avvecklingen av vårdval hud inte påverkar föreningens verksamhet. Det hade Liberalerna också vetat och förstått om de hade bemödat sig att fråga Psoriasisföreningen.

Det var förändringar i vårdvalet som gjordes förra mandatperioden, då L styrde Region Stockholm, som ledde till att föreningen inte längre kunde verka i vårdvalet. Sedan valet har psoriasisvården bedrivits genom ett direktavtal mellan föreningen och regionen. Under den tiden har kommunikationen mellan föreningen och regionen uppenbarligen brustit, och mittenkoalitionen (Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet) bör svara på varför det blev så.

Enligt de nationella riktlinjerna för psoriasisvård rekommenderas en kombination av ljusbehandling, läkemedel, medicinsk fotvård, samtalsbehandling och utbildning för personer med psoriasis, samt klimatvård för svåra symptom.

I stället för att arbeta i enlighet med dessa riktlinjer har psoriasisvården i Stockholm successivt slagits sönder. Det första steget var att vården klämdes in i vårdval hud, trots att det är en systemisk sjukdom och inte en hudsjukdom. Sedan kom pandemin och därefter åtstramningar i vårdvalets förfrågningsunderlag.

Vi var många som kände optimism när Region Stockholm fick ett nytt styre som tecknade ett direktavtal med Psoriasisföreningen i början av 2023. Tyvärr ledde avtalet till ytterligare försämrade villkor för föreningen som tvingades använda sina egna pengar för att kunna upprätthålla verksamheten under året. Ett direktavtal är heller ingen långsiktig lösning, därför visste alla att det brann i knutarna för att få ett mer hållbart avtal på plats. Ändå har det inte hänt.

Om den sammanhållna psoriasisvården ska kunna räddas nu behöver vi tänka utanför boxen. Psoriasisföreningen är satt i konkurs och kan inte delta i en upphandling, som Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna har föreslagit, eller teckna avtal med regionen.

Det sista psoriasispatienterna behöver nu är politiskt käbbel. Nu behövs handling, allra helst tillsammans. Om Liberalerna menar allvar med sin plötsliga omtanke för den här patientgruppen bör de sluta skriva debattartiklar utan tillstymmelse till självkritik och i stället kavla upp ärmarna.

Catarina Wahlgren (V)

gruppledare Vänsterpartiet Region Stockholm