• Luften vi andas
Politiska frågor
Luft i Södertälje

Luften vi andas

Luftföroreningar påverkar både hälsa och miljö. De kan göra människor sjuka och förkorta livslängden. De orsakar också växtskador, korrosion, nedsmutsning, övergödning, försurning och klimatförändringar.

Vägtrafik är en stor källa till luftföroreningar. Bilavgaser innehåller partiklar, kvävedioxid och organiska ämnen, och avgaserna bidrar till att marknära ozon bildas. Dessutom orsakar trafiken utsläpp av slitagepartiklar – dessa slits upp från vägbanan vid användning av dubbdäck.

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att nivån av de farliga partiklarna inte ska ligga över 5 mikrogram per kubikmeter. Men i Södertälje – som ligger sämst till i hela landet av de orter som har uppmätts – har hela 10 mikrogram per kubikmeter, enligt en undersökning från IQAir. Ta del av IQAirs lista och underlag här.

Regeringen eller regionen ber ibland vår kommun att tycka till om olika förslag som kan ha påverkan på vår stad.  Förvaltningen skriver ett yttrande, som vi politiker sedan kan lämna våra synpunkter på. Vi har lämnat två sådana yttranden kring  förvaltningens remissvar  på ”Åtgärdsprogram för kvävedioxid och partiklar i Stockholms län”.  Vår Heidi Müller lämnade in ett  genomtänkt yttrande i Miljönämnden, som sedan backades upp av ytterligare en inlaga, av Linda Sjögren i Kommunstyrelsen. Båda yttrandena kan du läsa här:

Åtgärdsprogram för Kväveoxid och partiklar i Stockholms län (Miljönämnden)

Remissyttrande – Åtgärdsprogram för kväveoxid och partiklar i Stockholms Län ( Kommunstyrelsen )