• Lyssna på sjukh...
Debatt

Lyssna på sjukhusläkarnas larm

Flera nedläggningar av privat sjukvård hotar patientsäkerheten i Södertälje. Det är dags att vi tar ojämlikheten i regionens vård på allvar.

18 läkare på akutmottagningen på Södertälje sjukhus har skrivit ett brev till regionens styre och slagit larm om en ohållbar arbetssituation, där de får fler och fler patienter utan att få ökade resurser. Vi tackar dem att de nu har larmat och håller med om att situationen är ohållbar.

Vården i Stockholm är ojämlik. Fattigare områden, där folk mår sämre, har tillgång till sämre och mindre vård än rika områden där folk är friskare. Ojämlikheten har byggts upp under 16 år av borgerligt styre i Region Stockholm och Södertälje har drabbats hårt. En sådan här snedfördelning förändras tyvärr inte i en handvändning. Men Vänsterpartiet samarbetar med S, MP och C som styr regionen och vi har en samsyn kring att detta måste åtgärdas, att resurserna måste fördelas så att vård ges efter behov. Regionen har nyligen infört geografiska principer som slår fast att planeringen av sjukvården ska baseras på vårdbehovsanalyser och att hänsyn ska tas till geografiska skillnader i vårdbehovet. Det kommer att ta tid att ändra, men det är på gång.

Södertälje är en av kommunerna i Region Stockholm med högst risk för ohälsa. Medellivslängden är lägre, fler får hjärtinfarkt, fler har problem med sin tandhälsa och fler har övervikt och fetma jämfört med genomsnittet i länet. Det här är faktorer som regionen behöver ta hänsyn till när sjukvården planeras. Vi kan inte lämna över ansvaret till privata vårdbolag, det fungerar bevisligen inte.

I Stockholm är det, efter de borgerliga privatiseringsåren, marknaden som styr var vården finns, inte behoven. Privata vårdgivare har etablerat sig där de kan tjäna mest pengar, inte där vårdbehovet är som störst. Systemet blir skört, det är situationen i Södertälje ett bevis på. När en privat vårdgivare missköter sig och läggs ner, såsom en privat öron-näsa-hals-mottagning nyligen gjorde, blir det invånarna som hamnar i kläm. Regionen har förlitat sig på de privata aktörerna och har ingen egen beredskap när kliniker av en eller annan anledning läggs ner. Så kan vi inte ha det.

Vänsterpartiet har drivit igenom ett initiativ i hälso-sjukvårdsnämnden om att Södertälje ska få tillbaka sitt Hjärt-kärl-centrum. Det är en viktig pusselbit för att södertäljeborna ska få den vård de har rätt till, och vi kommer att fortsätta bevaka att detta beslut blir verklighet under mandatperioden.

Vänsterpartiet uppskattar att läkarna på Södertälje sjukhus gör sina röster hörda i den här viktiga frågan, nästa vecka kommer vi att träffa dem för att diskutera vidare kring hur vården kan bli bättre för Södertäljeborna.

Jonas Lindberg, oppositionsregionråd Region Stockholm

Linda Sjögren, Gruppledare Vänsterpartiet Södertälje