• Mer frukost, fa...

Mer frukost, fattigare politiker

Inför SD-regeringens presentation av sin budget för kommande år hörde vi både kommuner och regioner runtom i landet säga att det behövs ett betydligt större tillskott från statligt håll för att få ihop ekonomin framöver. Själva har de vänt och vridit på sina skattekronor och får dem ändå inte att räcka till driften av skolor och sjukhus.

Regeringens svar på dessa nödrop blev att sänka skatten på inkomster, plastpåsar, snus och fossila drivmedel och att öka bidragen till inrikesflyg, villarenoveringar och städhjälp.

Fackförbundet Kommunal konstaterade att ”Beräkningar från SKR visar på att kommuner och regioner kommer göra underskott på 28 miljarder kronor under 2024. Regeringens budget lämnar med andra ord ett budgethål som motsvarar 15 388 undersköterskor, 7 694 barnskötare och 2 565 elevassistenter.”

Inte bara LO-förbund utan även förbund inom TCO och SACO liksom organisationer som Rädda Barnen, Sveriges Kvinnoorganisationer och Naturskyddsföreningen har riktat skarp kritik mot regeringsbudgeten som illa utformad och snålt tilltagen.

Här i Södertälje kommun har vi under hösten fått ett rop på hjälp från fackförbundet Sveriges lärare som räknat ut att utbildningsnämnden skulle behöva ett tillskott på 245 miljoner kronor (2022) för att klara kostnadsutvecklingen och att täcka upp för tidigare besparingar.

Vi befinner oss i ett känsligt läge på flera sätt. Dels har vi sett en våldsvåg utan dess like dra över landet. Barn dödar barn och regeringen svarar på detta med att dra in 170 av 250 miljoner kronor som tidigare fanns i budgeten för våldsförebyggande arbete i eftersatta områden. I stället vill man att barnen ska fängslas. Barn, som redan har utnyttjats av hänsynslösa gäng för att utföra våldsdåd. Barn, som enligt Barnkonventionen och all anständighet och moral borde vara skyddade från såväl utnyttjande som våldsamma miljöer och fängelser.

För att kompensera för denna bedrövliga regeringsbudget har vi, i vårt partis kommunala skuggbudget, satt oss ned och tittat på vilka områden vi kan spara på för att få loss medel till att rädda andra. Ett ganska enkelt val var att dra ned på politikerarvoden, som i vår kommun är jämförelsevis höga. En sänkning av dessa med 40 procent ger ändå ett kommunalrådsarvode på drygt 49 000 kronor per månad och kommunstyrelsens ordförande skulle få 56 000. En fritidspolitiker skulle fortfarande få 1 337 kronor per möte. Detta skulle bespara kommunen omkring tio miljoner kronor.

Diskussionen vi sedan fick ta var om det är absolut nödvändigt att höja skatten. Vi har vägt för och emot och haft en hel del diskussioner kring detta, för i dessa tider är det verkligen inte ett lätt val. Dessa 55 kronor som en låginkomsttagare får betala extra i skatt – gör de större nytta i kommunens kassa? Vi landade i svaret ja.

Med de 62 miljoner kronor som en skattehöjning om 25 öre tillför kommunen kommer vi att kunna rädda skolan från orimliga besparingar, servera frukost till alla barn i för- och grundskola alla skoldagar, bidra till mindre barngrupper i förskolan, hålla fritidsgårdarna öppna och erbjuda kostnadsfria lov- och fritidsaktiviteter, bland annat.

Utöver detta får bland andra äldreomsorgsnämnden ett tillskott och klimatarbetet en samordningsfunktion för bättre effektivitet.

Med vår budget visar vi att det går att föra bra politik lokalt trots en bedrövlig regering.