• Säg nej till at...
el

Säg nej till att sälja Telge energi

Telge energi är sedan många år ett av Sveriges mest kända elhandelsbolag med nöjda och lojala kunder i Södertälje och i vår region.

Fortum är redan tidigare störst på svenska elmarknaden mätt i antal kunder med omkring en miljon hushåll och företag och totalt omkring två miljoner kunder i Norden. Med förvärvet av Telge energi stärker den finländska energibjässen sin position ytterligare samtidigt som Telge energi upphör.

Telge energi, som i dag har makalösa 150 000 kundkontrakt i hela Sverige har sedan avregleringen av den svenska elmarknaden utvecklats till det mest framgångsrika av de kommunalägda elhandelsbolagen. Men nu uppger ägaren, Telge AB, som helt kontrolleras av Södertälje kommun, att det accepterat Fortums bud på Telge energi för cirka 450 miljoner kronor.

Fortum, ett bolag som blivit ökänt för att hantera rysk fossilgas och kärnkraft helt i strid mot det Telge energi och Södertälje kommun stått för. Men den moralen väger uppenbarligen lätt i denna nya affär.

Vi tyckte att den genomkorruptafastighetsaffären i Fornhöjden med Skanska för ett antal år sedan var djupt osmaklig , men den här kan bli värre. Att göra dåliga affärer är inte olagligt – men politiskt dumt. Avstå därför denna affär för Södertäljes bästa.

Stockholm energi såldes år 2002 till just finska Fortum. En usel affär som Stockholms stad ångrat sedan dess. Nu vill Södertälje upprepa denna dumhet.

Vi vädjar nu till socialdemokrater och moderater i förening att med denna erfarenhet avstå denna affär som bara handlar om pengar.

Löftet att Fortum ska behålla allt som tidigare är inget värt när vi väl sålt bolaget ur landet. Det visar all erfarenhet. Låt inte Telge energi gå i graven på samma tragiska sätt som Stockholm energi. Det visar om inte annat kundernas prisutveckling sedan 2002.

Framtiden ligger i den förnybara energin. Att äga sitt eget energibolag är klokt. Att sälja till Finland är dumt.

Staffan Norberg (V)

före detta ordförande Telge Energi (2015–2018), ledamot i regionfullmäktige