• Sänk politikern...

Sänk politikernas arvoden

I Södertälje brottas vi med lågt valdeltagande och utmaningar med att få kommunens medborgare att känna sig inkluderade och delaktiga. Valdeltagandet sjönk för fjärde valet i rad vid valet 2022 och nådde skrämmande låga nivåer.

Förtroendet för det demokratiska systemet, de politiska partierna och oss representanter behöver byggas upp.

Vänsterpartiet menar att alltför stora inkomstskillnader mellan de förtroendevalda och gemene man bidrar både till den upplevda och den faktiska klyftan mellan politiker och medborgare. Vi förtroendevalda ska inte leva i en annan värld än de invånare vi är tillsatta att tjäna, för då tappar vi vår folkliga förankring och med det riskerar vi att också tappa folkets tillit och vilja att ta sig till vallokalerna.

Därför har vi i Vänsterpartiet en partiskatt som gör att oavsett vilken position vi har – partiledare, kommunalråd eller som här, kommunstyrelseledamot med samordningsansvar, så kan vi inte tjäna mer än drygt 33 000 kronor efter skatt per månad (år 2023).

På så sätt vinner vi flera saker

• Vi känner att de vi talar med detta om tycker att det är bra (folk ogillar orimligt höga ”politikerlöner”)

• Nivån är ändå tillräckligt hög för att även en skapligt välbetald kan tänka sig att ta ett politiskt uppdrag under ett par mandatperioder.

• Det gör att vi politiker behåller fötterna på jorden och fortfarande behöver titta på prislappar, vilket de flesta i befolkningen faktiskt behöver.

Medelinkomsten i Södertälje kommun var 26 600 kronor brutto per månad för år 2021. Bland kommunens anställda ligger de lägst avlönade på så lite som 22 000 kronor brutto per månad. Att våra kommunalrådsarvoden är tre till fyra gånger så höga (81 730–92 875 kronor) anser vi inte är rimligt. Det behöver bättre avspeglas i arvodesreglementet att vi är en del av folket.

Av dessa anledningar har jag i samband med antagande av budget för 2023 föreslagit att vi ska sänka våra arvoden med 20 procent på stående fot. Inget kommunalråd jublade över den idén.

Nu har vi föreslagit att våra arvoden ska sänkas med 40 procent. När förslaget nu går igenom den kommunala beslutsgången finns tid för oss till att ställa om ekonomiskt inför en mer folklig vardag.

Det finns enormt mycket bättre saker vi skulle kunna göra för dessa kronor inom kommunen som exempelvis att höja lägstalönerna, anställa fler inom barnomsorg, skola och omsorg, och mycket annat.

Publicerad 2 juni 2023,